
Het MKB blijkt meer dan 1,1 miljard euro per jaar onnodig te verliezen. Uit onderzoek van Clearlybusiness en ABN AMRO blijkt dat dit voornamelijk te wijten is aan facturen die te laat of helemaal niet betaald worden. Dit meldt Managersonline vandaag.
Bijna 60 procent van de ondernemingen heeft te maken met klanten die niet of te laat betalen. Bij bedrijven met een omzet boven de 500.000 euro is dit zelfs 74 procent. Dagelijks komt dit neer op gemiddeld bijna 4.000 euro die open staan bij klanten. De openstaande facturen leiden uiteindelijk tot afschrijvingen aan niet inbare bedragen met een totale waarde van meer dan 1,1 miljard euro.
Regio’s
Uit het onderzoek blijkt ook dat in de provincie Flevoland in verhouding twintig procent meer wordt ‘weggegooid’ dan in de provincie Gelderland. In totaal wordt in Nederland 1.103.436.400 euro per jaar afgeschreven aan niet inbare bedragen. Per bedrijf is dat een bedrag van gemiddeld 1.672 euro
Bedrijven zien de situatie alleen maar verslechteren. Maar liefst 80 procent denkt dat de betalingstijd het komende jaar niet beter zal worden. Bij zo’n 50 procent is het probleem het afgelopen jaar toegenomen.
Zorgwekkend
Bedrijven geven aan dat ze zelf debet zijn. Ze zouden te weinig actie ondernemen om hun facturen betaald te krijgen. Vooral kleinere ondernemingen gaan niet achter hun geld aan. Zij hebben hier vaak niemand speciaal voor in dienst. Wilfred Kik, Marketing Directeur Bedrijven bij ABN AMRO: ‘Het zijn nog steeds uitdagende tijden voor ondernemers en bedrijven. De hoge kosten als gevolg van late betalingen, die uit het onderzoek naar voren komen, zijn dan ook zeer zorgwekkend te noemen. Evenals het feit dat er op korte termijn geen verbetering lijkt te komen.’
Controle
De helft van de MKB-bedrijven controleert niet de kredietwaardigheid van nieuwe en bestaande klanten. Ook naar de financiële stabiliteit van leveranciers wordt niet gekeken, met als risico dat niet of te laat betalen óf het niet leveren van producten of diensten groter wordt. Wilfred Kik: ‘Juist bedrijven die hun debiteurenbeheer serieus nemen, doen het beter in tijden van crisis. Het checken en monitoren van debiteuren is een krachtig middel voor MKB’ers; het helpt hen te bepalen met wie ze wel of geen zaken moeten doen. Het moet daarom voor ondernemers betaalbaar en makkelijk zijn om dit te doen.’ Bron: Managersonline.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten